Ha egy jelölt sikeresen felhívta a figyelmet magára önéletrajzával, motivációs levelével, akkor a következő lépés, hogy élőszóban is meggyőzze a munkáltatót, hogy ő a legalkalmasabb a munkára, a munkáltatónak pedig itt kell a lehető legtöbbet megtudnia a jelöltről, hogy megalapozott döntést hozhasson. A cikkben körbejártam néhány kérdést, melyből egyaránt levonhatják olvasóim a tanulságot a munkáltatói oldalon és jelöltként is.

Állásinterjú előtt, alatt és után

Az állásinterjú előtt egy telefonos időpont egyeztetés zajlik, amelyben a cég a személyes találkozó idejét és pontos helyét egyezteti. Tipp munkavállalóknak: amennyiben nem alkalmas az időpont a telefonos egyeztetésre, nyugodtan közöljék a hívóval. Nem biztos, hogy jó pl. a pénztárnál sorban állás közben válaszolni olyan kérdésekre, amelyekre adott válaszok az első benyomást teszik a HR-esre. Később könnyen érezhetik úgy, hogy nem azt kellett volna mondaniuk, vagy még mást is kérdezni szerettek volna, de ott, abban a szituációban nem jutott eszükbe. Nem kell attól tartani, hogy nem hívják vissza később, inkább azt fogja érezni a munkáltató, hogy egy felelősségteljes, határozott jelölttel van dolga.

A találkozóra mindenképp érdemes egy bemutatkozó szöveggel készülni, amelynek jó, ha van például 1 perces vagy 10 perces változata is, ne ott kelljen hirtelen dönteni arról, mit is szeretne önmagáról megosztani. A legjobb, ha ez a szöveg írott formában is rendelkezésünkre áll otthon. Amellett, hogy a cégből mindenképp fel kell készülni, érdemes olvasgatni az interneten is az állásinterjú tipikus kérdéseit. Nem feltétlenül azért, hogy megtanuljuk, mi a sablon válasz ezekre a kérdésekre, mert az egyedi, kreatív válaszokat mindig többre értékelik. A jelentkezés előtt a közösségi oldalon lévő adatlapokat is érdemes rendbe szedni, ne arról szóljon, hogy szabadidejükben csak buliznak. Érdemes kitörölni a munkaidőben történt facebook bejegyzéseket is, ne gondolják leendő munkáltatói, hogy jelenlegi munkahelyükön napközben így lógnak meg a munkahelyi feladatok elől.

Tipp munkáltatóknak: érdemes rákeresni a jelöltek közösségi oldalon található anyagára, a személyiségről, a kulturális háttérről sokat megtudhatnak. A munkáltatóknak érdemes átgondolni, hogy az a közeg, ahonnan a jelölt érkezik, mennyire illeszkedik ahhoz, ahol foglalkoztatni szeretnék. Különösen érdemes elgondolkodni akkor, ha például közszférából érkezik a jelölt a versenyszférába, kisvállalkozástól egy multihoz, külföldi munkavállalásból hazai munkahelyre. Szubkultúrában is érdemes gondolkodni, beillik-e a jelölt az adott szervezeti egységbe, a vezető stílusához illeszkedik-e, a közvetlen kollégák körébe hogyan passzol. A szakmai és az előbb említett kulturális szempont mellett a stratégiait is mérlegre kell tenni: beleillik-e a jelölt az 5, vagy 10 év múlva várható körülményekbe?

Tipp munkavállalóknak: az állásinterjú végén mindig kérdezzenek rá, meddig várhatnak visszajelzést. Abban az esetben, ha az nem érkezik meg, nyugodtan hívják fel a kapcsolattartó HR-est, biztosan nem fogják zaklatásnak gondolni, inkább azt érzik, hogy igen, ez a jelölt képes az önmenedzselésre, figyel a határidőkre, bizonyára a munkájában is ugyanezt fogja képviselni. Ha a válasz elutasítás, semmiképp ne tegyenek megjegyzést, hogy pl. „Na, gondoltam, hogy nem vesznek fel ide se”, igyekezzenek inkább pozitív lenyomatot hagyni magukról, akár kérdezzenek rá az elutasítás okára, hisz ebből a későbbiekben tanulhatnak is.

Ha hasznosnak találta  a tippeket, kérjük ossza meg másokkal is, akár közösségi adatlapján is, de vigyázat…! ne munkaidőben.