A munkába járáshoz szükséges bérlet térítése kapcsán a helyközi, távolsági bérletre vonatkozó előírások nem változtak, a helyi utazási bérlet térítése kapcsán azonban változott az adómérték.

Távolsági bérlet térítése

A munkába járásról szóló 39/2010. kormányrendelet és az SZJA-trv. 25 §–a szabályozza a helyközi, vagyis távolsági bérlet térítésének szabályait. A napi munkába járás, illetve hazautazás esetén nem kell jövedelemként figyelembe venni a bérlet árát meg nem haladó értékben a dolgozónak fizetett térítést. Az utazási bérlettel el kell számolnia a munkavállalónak. Amennyiben a dolgozó vásárolja a bérletet, le kell adnia azt a munkáltatónál. A munkáltatónak a fent említett rendelet alapján a bérlet árának legalább 86%-át meg kell térítenie a dolgozó részére. Amennyiben többet, -akár 100%-ot térít, -szintén nem kell adót fizetnie.

Helyi bérlet térítés

A helyi utazási bérletre nem vonatkozik kötelező térítés. Ha a munkáltató kívánja, fizetheti a dolgozó részére, de adózási vonzata lesz. Az adó mértéke 2019-től változott, ugyanis már nincs hatályban az SZJA-trv. 89 §–nak az a bekezdése, amely szerint a helyi bérlet árának dolgozó részére történő megfizetése egyes meghatározott juttatásként adózik. Az idei évtől már a munkavállaló munkaviszonyból származó jövedelmeként adózik az így megfizetett bérlettérítés.

Hogyan térítse a dolgozónak a helyi bérletet a cég?

Amennyiben a cég nevére számlát kér a dolgozó a megvásárolt bérletről, személyi jellegű egyéb ráfordításként ki tudja fizetni azt részére a munkáltató. A közterheket az SZJA-trv. 46 §-a és a Tbj. 50 §-a alapján kell számfejteni, bevallani és igazolni. Az említett jogszabályok szerint a juttatást terhelő SZJA-t, és a járulékokat a dolgozó béréből kell levonni, vagy meg kell fizetni a dolgozónak.

Ha azt szeretné a munkáltató, hogy a dolgozó nettó bére ne csökkenjen, akkor a bérlet térítése címén megállapíthat egy olyan felbruttósított összeget is, amelynél az SZJA és járulékok megfizetése után a bérlet ára lesz a dolgozó nettó juttatása. A jelenlegi szabályozás szerint egy 7000 Ft-os bérletnél 10 526 Ft bruttó bért kell a dolgozó részére számfejteni. A munkáltató 2053 Ft szociális hozzájárulási adót és szakképzési hozzájárulást fizet be.