A cégautó akár motivációs eszköz is lehet, nemcsak egy, a munkavégzéshez szükséges jármű.

A nyári hónapokban a kulcsos (vagy más néven pool) autó állomány egy része kihasználatlanul áll egyes cégeknél, a szabadságolások miatt. Ilyenkor a cég megteheti, hogy ebből az állományból ideiglenesen, hosszabb-rövidebb időre cégautó-juttatásban részesíti a dolgozóit.Az adókötelezettségeket tekintve ekkor egy igen előnyös megoldási lehetőséget talál a munkáltató a dolgozók ösztönzésére. Miért is…?

A juttatás nem a tevékenység ellenértéke

Mivel nem a tevékenység ellenértékeként részesül a juttatásban a dolgozó, ezért nem kell a juttatás értéke után megfizetni a munkaviszonyból származó jövedelmekre egyébként irányadó SZJA-t, járulékokat, szochot és szakhót.

Egy nyári időszakban, amikor az üzleti tevékenységhez használt autópark egy részét nélkülözni tudja a cég, lehetőséget adhat olyan dolgozóknak az autók használatára, akik nem rendelkeznek saját személygépkocsival. Lehet, hogy a cég csak az autót adja át használatra a dolgozónak, de az is lehet, hogy az üzemanyagot is fizeti a dolgozó helyett.

A juttatással növeli a dolgozó elégedettségét, de annak értéke nem minősül munkaviszonyból származó jövedelemnek.

Cégautó adója

A cégautó utáni adót nem a magáncélú használat okán kell megfizetni, hanem a cégautóadó mértéke a nem magánszemély tulajdonában álló és a belföldi hatósági nyilvántartásban szereplő magyar rendszámú személygépkocsi motor teljesítménye és a környezetvédelmi besorolás alapján kerül megállapításra. Az adófizetés független attól, hogy a használták-e magáncélra vagy sem.

A cégautóadót meg kell fizetni a magánszemély tulajdonában álló gépjármű, valamint hatósági nyilvántartásban nem szereplő gépjármű után is, ha arra költséget, ráfordítást, vagy az SZJA-trv. szerint tételes költségelszámolással költséget, értékcsökkenést számolnak el.

Miért van az, hogy a cégautó adóján kívül más adót nem kell megfizetni ilyenkor?

Mentes az adó alól a kifizető, külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata, és az azzal összefüggésben adott úthasználatra jogosító jegy, bérlet. Ezt az SZJA-trv. 1. sz. mellékletében találjuk.

Az autóval kapcsolatos költségek elszámolása cégautóadó fizetési kötelezettséget eredményez, de ezen magán autóhasználat nem okoz SZJA-fizetési kötelezettséget, egyik félnél sem. A használat magában foglalja a beszerzési árat, vagy bérleti, lízingdíjat, és akár a biztosítások díját, az adókat, az üzemanyagot, a parkolást, vagy az útdíjakat is.

Amikor elszámolja a társaság ezen költségeket, akkor tao fizetési kötelezettsége sem lesz. Ilyenkor ugyanis a vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő költségek és ráfordítások kerülnek elszámolásra.

A cégnek tehát nem lesz SZJA-  és taofizetési kötelezettsége, nem kell növelnie az adólapot. Mindez független attól, hogy ki használja az autót. Az adókötelezettséget az sem befolyásolja, hogy a személygépkocsit csak üzleti célra engedik igénybe venni, vagy akár magáncélra is.

Cégautó-szabályzat nagyon fontos!

Érdemes lehet tehát alkotni egy cégautó-szabályzatot a dolgozók motiválása érdekében, és átgondolni, hogy milyen mértékben adjon teret a munkáltató a magáncélú költségek elszámolására. Érdemes kitérni benne arra, hogy

  • milyen felszereltségű autókat vásárol a társaság,
  • van-e lehetősége a dolgozónak az autót hétvégére, vagy szabadság idejére elvinni,
  • fizeti-e az üzemanyagot a cég,
  • használható-e külföldön az autó.

A vitás helyzeteket egy jó szabályzattal már csak azért is érdemes elkerülni, mert ha a rendszer nem transzparens, azzal pont a juttatás legfőbb értéke veszik el. A céges autó magáncélú használatából mégsem lesz olyan kiváló motivációs eszköz, mint aminek szánják.

Cégautó témában a külföldi bérlésről írtunk utoljára bejegyzést, itt olvashatják.