A csapatépítés megosztja a vezetőket, valaki felesleges pénzköltésnek, más divathóbortnak gondolja és vannak, akik szerint valóban értékteremtő program lehet. Általában a HR vagy a marketing részleget bízzák meg a szervezéssel, akik egy előre meghatározott költségkeretből gazdálkodhatnak. A meglepetés azonban akkor éri a vállalkozás vezetőit, amikor kiderül, hogy bizony lényegesen túllépték a keretet, mert a szervezők nem látták át az adózási következményeket. Ezért szeretnénk néhány fontos körülményre felhívni a figyelmet a bejegyzésben.

Érdekes kérdések a csapatépítésről

Milyen rendszerességgel érdemes szervezni? Ha túl sűrűn tartják, könnyen elveszti a lényegét, ezért az évi 1-2 alkalomnál gyakoribb program nem ajánlott.

Részt vegyen-e a vezető? Nem ajánlott, hogy csak külső szemlélődő maradjon a vezető, érdemes neki is kikerülni a hétköznapokból, bemutatkoznia más oldaláról is. Lehet ő is a csapat tagja, ilyenkor mondjon le a vezető posztról, és adjon más kolléga kezébe vezető szerepet.

Hétvégén vagy munkanapon szervezzük? Amennyiben nincs többször a csapatépítés, mint 1-2 alkalom évente, akkor még tolerálható a hétvégi program, de a legjobb talán a pénteki-szombati konstrukció, így a munkaidőből is lecsippenthet a dolgozó annyit, amennyit a családi idejéből fel kell áldoznia.

Mi a legjobb program? Mindenki úgysem lesz elégedett a csapatépítés programjával, ezért érdemes felmérni, hogy milyen a férfiak-nők, idősek-fiatalaok aránya, majd a többséghez igazítani a programot. Legyenek a kötelezőn kívül szabadon választott feladatok is.

Házon belüli vagy külső helyszínes

A házi csapatépítéshez sokszor csak a technikai hátteret biztosító felszerelések költségét kell számításba vennünk, ezek nem jelentenek bevételt a magánszemélyeknek és nem számítanak olyan juttatásnak, ami után adót kellene fizetnie a vállalkozásnak.

A külső helyszínen általában étel-ital is várja a dolgozókat, ez már adóköteles jövedelmet jelent a dolgozónak, az adózás egyes meghatározott juttatásként történik: az áfás érték 1,19-szerese után 16% SZJA-előleget és 27%-os EHO-t kell fizetnie a munkáltatónak.

Egyéb szórakoztató programok

Amennyiben kikapcsolódási, szórakozási céllal szerveztünk a csapatépítésre programot, azok adóköteles juttatást jelentenek. Télen egy bowlingozás, nyáron egy vitorlázás, vagy egy gokartozás a dolgozót adóköteles bevételhez juttatja. A cég által fizetett kiadások egyes meghatározott juttatásként adóznak, és a fent említett étel- és italfogyasztás mintájára adóznak.

Szállásköltség

A csapatépítés lehet akár több napos is, ilyenkor a szállásköltség elbírálása attól függ, hogy a cég tevékenységével összefüggő feladat ellátása érdekében történik-e a program, vagy nem. Amennyien a csapatépítés programja teljesen szakmai, úgy elmondható, hogy a cég tevékenységével összefüggő feladat érdekében került rá sor, így a szállás díja nem lesz a magánszemély jövedelme, tehát nem lesz adóköteles juttatás. Azonban ha a NAV megállapítja, hogy csak látszólagosan üzleti a program, akkor máris adóköteles jövedelem lesz a szállás díja is.

Ha szállásköltség merül fel, akkor nagy valószínűséggel utazási költség is, erre ugyanaz érvényes, mint a szállás díjára.

>>> Lájkolja az EU-TAX Könyvelő Iroda Facebook oldalát, és nem marad le semmiről!