Az információ fontos erőforrást jelent a mai gazdaságban, ezért egyre nagyobb jelentőséggel bír, hogy a vezetői munkát segítő rendszerek között megfelelő döntéstámogató rendszerek is működjenek a kis- és középvállalkozásoknál. A rendszer megfelelő működtetéséhez az információkat nem elég megszerezni, azokat megfelelő informatikai háttér segítségével karban is kell tartani.

A rendszer funkciója

A döntéstámogató rendszerek egy adott problémára koncentrálnak, és interaktív módon segítik egy-egy döntés meghozatalát. Nagy mennyiségű adatot képesek tárolni és feldolgozni, majd matematikai, analitikai modellek segítségével elemzéseket készítenek és javaslatokat tesznek. Olyan komplex problémák megoldására alkalmasak, melyeket hagyományos számítógépes megközelítéssel csak lassabban lehetne megoldani.

Strukturált és nem strukturált döntési feladatok

Strukturált vagy más néven programozott döntésről akkor beszélünk, ha rutinszerű eljárásról van szó, illetve elegendő információ áll a döntéshozók rendelkezésére. Ha kevés az információ vagy nincs ismert megoldási algoritmus, akkor strukturálatlan/nem programozott döntéshozatalról van szó.

A valóságos problémák jellemzően tartalmaznak programozható és nem programozható döntési feladatokat, tehát a döntések többnyire részben strukturáltak. Az ilyen esetekben jelentenek nagy segítséget a számítógép és az ember közös munkáját lehetővé tévő döntéstámogató rendszerek.

Időben értékeljük a döntések kimenetelét!

A döntéstámogató rendszerek lehetővé teszik, hogy időben – nem csak utólag – mérlegelhetőek lesznek a döntés által kiváltott hatások, és így a várható eredmények összehasonlítása után könnyebb lesz a megfelelő döntést meghozni.

Ha nem csak két irányban dönthetünk egy folyamatban, akkor jól jön egy szoftver, ami mérlegeli a kapott információkat, paramétereket és felkínálja a legjobb döntési lehetőséget. Ha elvonatkoztatunk az üzleti élettől, akkor a navigációs rendszerek esetében illetve az internetes keresők használatakor is felismerhetjük a mögöttük álló döntéstámogató rendszereket.

A döntéstámogató rendszerek használhatósága

 A döntéstámogató rendszerek rendkívül sok adattal dolgoznak, és az adatokat meg kell vizsgálniuk többféle perspektívából is. Fontos, hogy a rendszer felhasználói felülete ennek ellenére ne legyen zsúfolt, zavaros, vagy logikailag összefüggéstelen. Bármennyire is jó egy szoftver, élvezhetetlenné válhat a rosszul megtervezett felület miatt, és ez a továbbfejlesztését is akadályozhatja.

A legfontosabb paraméterek: jól megtervezett párbeszédpanelek, gyors válaszidő, személyre szabhatóság, több monitor használatának lehetősége. Nem hátrány, ha rendelkezik prezentációs felülettel is.

Könyvelés és döntéstámogatás

A naprakész, precíz könyvelés révén szolgáltatott információk is segítik az üzleti döntések alátámasztását. A könyvelési adatokból is készíthetőek olyan riportok, amelyek segítenek egy tevékenység eredményességének vagy egy beruházás megtérülésének elősegítésében.