A fogyasztóvédelem területéről gyűjtöttünk össze néhány hasznos információt, amelyek ismeretével és betartásával az Ön vállalkozása is még inkább fogyasztóbaráttá válhat.

9 fontos tudnivaló – hogy Ön egy fogyasztóbarát vállalkozás tulajdonosa lehessen

  1. A Fogyasztóvédelemről az 1997. évi CLV. trv. rendelkezik, amely szerint például csak biztonságos termék forgalmazható, a termék biztonságosságáról pedig a gyártó kötelessége gondoskodni, a forgalmazó pedig nem biztonságos terméket nem forgalmazhat (természetesen, ha szerezhetett erről információt).  Fontos kötelezettsége még a forgalmazónak, hogy amennyiben a gyártó nem tesz eleget a később itt is említett használati-kezelési útmutatóra, csomagolásra, árfeltüntetésre vonatkozó kötelezettségeinek, akkor neki lesz kötelessége pótolni azokat.
  2. A kezelési és használati útmutatóban magyar nyelven kell, közérthetően, egyértelműen tájékoztatni a fogyasztót. Tartalmaznia kell a használat, felhasználás, eltarthatóság és kezelés módját.
  3. Az eladási árat illetve a szolgáltatás igénybevételének díját forintban kell feltüntetni, és mindig áfával növelten. Ha több árat talál a fogyasztó a terméken, akkor mindig a legalacsonyabbat kell részére felszámítani.
  4. A csomagolásnak szolgálnia kell a termék védelmét, a szállítás lehetővé tételét, és a termék mennyiségére vagy minőségére nem lehet hátrányos hatással.
  5. A vállalkozásnak el kell látnia információkkal a fogyasztót saját magáról is, annak érdekében, hogy az a fogyasztói jogokat gyakorolhassa. Ilyen kötelezően megadandó információ a vállalkozás székhelye, a panaszügyintézés helye, a vállalkozás vagy ügyfélszolgálatának levelezési címe, illetve ha van, e-mail címe és telefonszáma. A panaszt egyébként szóban is közölheti a fogyasztó a vállalkozással, ez esetben azonnal ki kell vizsgálni, és ha lehet, orvosolni is kell. Ellenkező esetben jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek egy példányát át kell adni a fogyasztónak. Írásbeli panaszra 30 napon belül válaszolni kell.
  6. A tisztességtelen magatartási formák közé tartozik, ha egy vállalkozás azért állítja azt, hogy egy áru csak rövid ideig áll rendelkezésére, hogy azonnali döntésre kényszerítse a fogyasztót, és az is, ha arra hivatkozva rendez árcsökkentést, hogy felhagy a tevékenységével, miközben nem. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat az is, amikor a fogyasztók jogait egy vállalkozás úgy mutatja be, mintha azok az ő saját ajánlatának sajátosságai lennének.
  7. Tiltott a dohánytermékek reklámja és a tudatosan nem észlelhető reklám. Tudatosan nem észlelhető reklámnak számít az, amelynek közzétételekor az időtartam rövidsége miatt például a fogyasztóra a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hanghatás vagy egyéb hatás keltette inger hat. Tiltott az a reklám is, amely a természetet vagy környezetet károsító magatartásra buzdít. Reklámozónak az számít, akinek érdekében a reklámot közzéteszik, illetve aki a reklámot megrendeli.
  8. Ha a vállalkozás olyan terméket értékesít vagy olyan szolgáltatást nyújt egy fogyasztónak, amelyet az nem rendelt meg, akkor azért semmilyen ellenszolgáltatást nem követelhet.
  9. Fogyasztói csoport létrehozása esetén a szervezők közreműködésével a csoport tagjai pénzt gyűjtenek; a tagok célja, hogy az általuk előre meghatározott dolgok tulajdonjogát a befizetéseikből előre meghatározott időn belül a csoport segítségével megszerezzék. A szervezők díjazásban részesülnek. Fogyasztói csoportot 2014. január 1-ig NEM lehet létrehozni.