A munkavállalók részére adómentes kerékpárhasználat juttatást biztosíthat a munkáltató ez év januártól.

Az adómentesség hagyományos és elektromos rásegítésű kerékpárokra is alkalmazható, viszont elektromos rollerre nem.
A törvényalkotók célja nem az volt, hogy a társaság kerékpárt vegyen a dolgozóknak, hanem az, hogy vásároljon olyan kerékpárokat, amelyeket a dolgozók használhatnak, szabadon és adómentesen.

Hol lesz a kerékpár tulajdonjoga?

A kerékpárt nem lehet a dolgozó tulajdonába adni, annak a munkáltató tulajdonában kell maradnia. A munkavállaló nem csak munkába járásra használhatja, sőt elviheti hétvégén, szabadsága idején is. Az adómentes kerékpárhasználat azért számít új lehetőségnek, mert a munkába járásra adott költségtérítés adóköteles jövedelem egyéb esetben, például a munkavállalónak adott helyi bérlet.

A céges autó használat is adóköteles, a cég tulajdonában álló autó után cégautóadót kell fizetni. A cégautóadó megfizetésén felül egyéb személyi jövedelemadó megfizetésére nincs szükség.

Társasági adó elszámolás kerékpárhasználat biztosítása esetén

Január 1-től a társasági adóról szóló törvény is változott, és belekerült, hogy a kerékpár megvásárlása, üzemeltetése során felmerülő költségek a vállalkozás érdekében felmerült költségek.

Az áfa

A termék beszerzéséhez kapcsolódó áfa akkor vonható le a társaságnál, ha van adólevonási joga és a termék a vállalkozás érdekében kerül használatba. Amennyiben a kerékpárt csak a cég érdekében használják, akkor az áfát teljes egészében le lehet vonni. Itt azonban céges és magánhasználat is fennáll, ezért az áfa olyan arányban vonható le, ahogyan gazdasági tevékenység céljára használják a kerékpárt. A dolgozó munkába járása nem számít a cég érdekében végzett tevékenységnek. Így a munkába járásra valamint szabadidős célra használt kerékpár áfáját nem lehet levonni.

A kerékpár használata akkor történne a cég érdekében, ha a dolgozó munkaidőben a cég telephelyei között használná azt.

Ez a szabályozás vonatkozik például arra az esetre is, amikor autóbuszt bérel a cég a dolgozóinak munkába járásához. A buszbérlés áfája csak akkor vonható le, ha a munkahelyet máshogyan nem tudják megközelíteni a dolgozók.

Kit illet a kerékpárhasználat?

A társasági adó törvény alapján a költség akkor számolható el, ha a kerékpárt dolgozó, vezető tisztségviselő, személyesen közreműködő tag vagy valamelyikőjük közeli hozzátartozója használja.

A cégnek érdemes szabályzatot kialakítania, amelyben rögzítik, hogy hogyan használható a kerékpár, és kinek adhatja oda használatra a dolgozó.

Dolgozó tulajdonába adott kerékpár

A kerékpárt a dolgozó tulajdonába is adhatja a társaság, de ezzel már adóköteles jövedelmet szerezne a dolgozó. Amikor véglegesen a munkavállaló tulajdonába adják a kerékpárt, személyi jövedelemadót fizet a dolgozó. Társasági adó szempontjából ekkor is elszámolható a költség. Ha beszerzéskor levonásra került a kerékpár áfája, akkor az átadás alkalmával a személyi jövedelemadó megfizetése mellett áfát is fizetni kell.