A katás adózók nem véletlenül aggódnak a nyugdíj jogosultsági időszakot illetően. Nem kétséges, hogy a kisadózás időszaka a későbbi társadalombiztosítási nyugellátás szempontjából kedvezőtlenebb, mint a minimálbéres munkaviszony, vagy az általános szabályok szerint adózó vállalkozó akárcsak a minimum járulékfizetéssel adózott időszaka.

Nyugdíj jogosultsági ellátási alap a kisadózóknál

A nem főállású, havi 25 ezer forintos katát fizető vállalkozó nem biztosított. Ezen jogviszony alapján nem illeti meg társadalombiztosítási ellátás. Az 50 ezer forint katát megfizető vállalkozónál 75 ezer forintos az ellátási alap, az emelt összegű katát, 75 ezer forintot fizető vállalkozónál 164 ezer forint az ellátási alap.

Az elérhető nyugdíj alapjául szolgáló havi átlagkereset összegét nagy valószínűséggel a katás időszak lefelé húzza. Minél hosszabb ez az időszak, annál kedvezőtlenebb következménnyel kell számolnia a vállalkozónak a nyugdíj jogosultsági időszak után.

Arányos szolgálati időszámítás szabálya

A minimálbért el nem érő összegnél az arányos szolgálati időszámítás szabály alkalmazandó. Ha a járulékalapot képező jövedelem nem éri el az aktuális minimálbér összegét, akkor a biztosítási időnek csak az arányos időtartama vehető figyelembe szolgálati időként. Ez a szabály az 1996. december 31-t követő időszakra áll fenn. 2019-ben –ha utánaszámolunk – azt látjuk, hogy a katás adózó 365 nap szolgálati idő helyett csak 236 napot gyűjt össze, nyugdíj jogosultsági időszakként.

A nyugdíj összegét szintén negatívan érintik a fentiek. Az öregségi nyugdíj havi összege az alapot képező havi átlagkereset összegének a megszerzett szolgálati időhöz tartozó, adott szabályok szerint számított %-a adja. Ha kevesebb a szolgálati idő, csak alacsonyabb százelékértékkel lehet szorozni.

Nyugdíj jogosultsági időszak az elvárt minimális 20, ill 40 évnél

Az arányos szolgálatiidő-számítás nem érinti a nyugdíjjogosultságot a minimálisan elvárt 20 év, és a nők 40 éves jogosultsági idejét tekintve sem. E két témában 1 nap biztosításban töltött idő 1 nap szolgálati időnek, vagyis 1 nap nyugdíj jogosultsági időszaknak számít.

Megoldások katás adózóknak

A főállású kata adózás nem egy optimális választás a későbbi társadalombiztosítási nyugellátást tekintve. Lehet mérsékelni a későbbi károkat a magasabb kata összeg fizetésével, amely 75 ezer forint havonta. Másik lehetőség a későbbi nyugdíj összeg emelésére, ha van a katás adózónak más, további biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya, például megbízási jogviszony, vagy részmunkaidős jogviszony. Ezen megoldásokkal növelhető a nyugdíj jogosultsági időszak hossza, és az elért jövedelmek is beszámítanak a nyugellátás alapjába.