A Bankszövetség nemrégiben tartott sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy kötelezővé tennék a pozitív adóslista „választását” magánszemélyek számára is. A változás e téren az, hogy míg eddig magánszemélyek esetében az adós kérése alapján történt csak meg a pozitív adóslistára felvétel, addig ezentúl ez automatikusan menne, a BAR listához hasonlóan.

Mi a pozitív adóslista?

A bankok és a pénzügyi intézmények ügyféladatait, és szerződési információit egy KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) nevű rendszer kezeli. Az, hogy ebben a rendszerben rögzítésre kerüljenek az adósok adatai, nem az ügyfél/adós beleegyezésnek kérdése, hanem automatikus. Az azonban, hogy ezeket az adatokat lekérdezhessék a rendszert használó más bankok, vagy pénzügyi intézmények, csak az ügyfél beleegyezésével lehetséges. Az adatfrissítés a rendszerben havi gyakoriságú.

Milyen információkat találnak meg a listában?

  • adós személyes adatai
  • hiteltörlesztések összege
  • fennálló tőketartozás összege, pénzneme
  • előtörlesztések dátuma, összege
  • a megjegyzés arról, hogy az ügyfél határidőn belül, rendszeresen fizeti a törlesztőrészleteket

Amennyiben 1 havi részletnek nem történik meg a kiegyenlítése, az adós lekerül a pozitív adóslistáról.

A pozitív adóslista célja a bankok részéről:

  • biztosabb hitelnyújtás,
  • hitelezési kockázat csökkentése,
  • bankok biztonságának védelme.

A jelenlegi szabályozás szerint a vállalkozások nem dönthetnek arról, hogy felkerüljenek-e a pozitív adóslistára, míg magánszemélyeknél ez most még választható. Jelenleg az ügyfelek kb. 80-90 %-a nyilatkozik úgy, hogy ha megfelel a feltételeknek, felkerüljön a pozitív adóslistára. A Bankszövetség ezt szeretné választható helyett automatikussá tenni a közeljövőben.

Negatív adóslista

Érdekességként megemlítjük a negatív adóslistára kerülés feltételét is. Ha lekerül a pozitív adóslistáról az ügyfél, akkor nem kerül fel azonnal a negatívra, csak abban az esetben, ha a fizetési kötelezettségeinek több, mint 90 napja nem tesz eleget, és a minimálbérnél nagyobb az ilyen időtartamot meghaladó késedelme. A negatív listára automatikusan felkerülnek az ügyfelek, nem kérhetik ennek elkerülését.

Előnyök az adósok részéről

Az eredeti elképzelések szerint a pozitív adóslistán szereplő ügyfeleknek kedvezőbb feltételekkel adnának hitelt a bankok, és egyéb kondíciókat is kedvezőbben állapítanának meg számukra, valamint gyorsabb hitelelbírálási ügyintézést kaphatnának. Az adósokat A-E kategóriákba sorolják a bankok, ebből az A és B kategória a kedvezőbb. Azonban ez a gyakorlat még nem alakult ki, a jó adósok „hálából” egyelőre csak a rosszul fizetők tartozásait fizetik meg. A bankszövetség elképzelését a szabályozók támogatják.

Érdemes megfontolni

Vállalkozások és magánszemélyek számára is ajánlott, hogy kérjék le a róluk vezetett nyilvántartást a számlavezető bankfiókjukban és tekintsék át, hogy megfelelőek-e az adatok, nincs-e benne elavult információ, vagy például az adatbázis nem mutat-e nyitottnak lezárt keretjellegű hiteltermékeket. Ebben a megbízott könyvelő iroda is segítséget nyújt számukra. A már nem helytálló adatokat az azokat közlő hitelintézettel lehet töröltetni, javíttatni. Akár a ki nem használt hitelkártya kerete is ronthatja az ügyfél minősítését, ezért nem biztos, hogy érdemes fenntartani a csak vésztartalékként használt kereteket.