2020 január 1-től szja-mentesség áll fenn a munkával szerzett jövedelmekre a négy vagy több gyermekes anyák esetében. A cikkben összegyűjtöttük, hogy pontosan ki lesz jogosultja a kedvezménynek, milyen jövedelmet érint a kedvezmény és hogyan kell nyilatkozni az igénylésről?

Ki lesz az szja-mentesség jogosultja?

A négy vagy több gyermeket nevelő anya az, aki vér szerinti, vagy örökbefogadó szülőként négy gyermek tekintetében

• családi pótlékra jogosult
  • családi pótlékra már nem jogosult, de jogosultsága fennállt legalább 12 évig, vagy a gyermek elhunyta miatt szűnt meg.

Ha egy családban úgy van négy gyermek, hogy kettő a férjé, kettő pedig az anya saját gyermeke, akkor csak úgy lesz jogosult az anya a kedvezményre, ha a férj gyermekeit örökbe fogadja.

Milyen jövedelmekre vehető igénybe az szja-mentesség?

A kedvezmény érvényesítésének módja, hogy az összevont adóalapból a nem önálló tevékenységekből és meghatározott önálló tevékenységekből szerzett jövedelmeinek összegével megegyező adóalapcsökkentő kedvezményt vonhat le.

A mentesség nem jár minden jövedelemre, tehát nem jár a törvénymódosítás korlátlan alanyi adómentességgel.

A kedvezmény a következő jövedelmek után vehető igénybe:

• bérnek minősülő jövedelem
  • bérnek nem minősülő, de nem önálló tevékenységből származó jövedelem
  • ha önálló tevékenységből származik a jövedelem, akkor a következő alkategóriák:
  • egyéni vállalkozó kivétje, ha vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmaz
  • egyéni vállalkozó átalányban megállapított jövedelme, ha átalányadózást választ
  • mezőgazdasági őstermelő jövedelme
  • európai parlamenti képviselő jövedelme
  • helyi önkormányzati képviselő jövedelme
  • választott könyvvizsgáló jövedelme
  • magánszemély által nem egyéni vállalkozóként kötött, díjazás ellenében történő munkavégzésre irányuló más szerződés alapján folytatott tevékenységből származó jövedelem

Egyéb adóköteles jövedelmek után, például osztalék vagy szálláshely-szolgáltatásból származó jövedelem marad adóköteles.

A kedvezmények igénybevételéhez szükséges nyilatkozatok:

• adóelőleg megállapítás során: a kedvezményre jogosító jövedelmet kifizető munkáltatónak kiadott adóelőleg-nyilatkozat (elemei: név, adóazonosító jel, munkáltató neve, adószáma, gyermekek neve, adóazonosítója)
  • adóbevallásnál: adóbevalláshoz tett nyilatkozat (elemei: gyerekek neve, adóazonosító jele, ha nem érint teljes évet akkor a jogosultság kezdete vagy vége, a kedvezményre jogosító jövedelmek összege)

Igazolásokra nincs szükség, azokat a NAV kérhet egy ellenőrzés esetén.

A kedvezményt első alkalommal a 2019. december 31. után megszerzett jövedelmekre lehet kérni.

Jogszerűtlenül igénybevett szja-mentesség

12%-os különbözeti bírságot kell megállapítani, ha befizetési különbözet mutatkozik az adóbevallásban a jogalap nélküli kedvezmény igénybevétel miatt. A kifizetőnek, munkáltatónak kötelessége tájékoztatnia a magánszemélyt az adóelőleg-nyilatkozat lehetőségéről és a téves nyilatkozat következményeiről.