A cégeknek folyamatosan reagálniuk kell a külső környezet hozta kihívásokra. A megfelelő akciók kiválasztásában nagy szerepe van a cégben felhalmozott tudásnak. Egyre inkább előtérbe kerül a tudásmenedzsment, amelyhez a modern technológia hatékony eszközöket biztosít. Gondoljunk a wikipediára, szakmai blogokra, mikroblogokra, de munkahelyi szinten például a megosztott dokumentumokra, üzenőfalakra, belső kommunikációs felületekre.

A tudásmenedzsmentet tekinthetjük úgy is, mint képességet a hatékony cselekvésre. Azonban az egyszer megszerzett, birtokolt tudás könnyen elavulhat. Egy másik problémáját a tudásmenedzsment nevet egy magyar filozófus fogalmazta meg: az ember többet tud, mint amennyit elmondani képes. Ez annyit jelent, hogy nem elegendő a tudást birtokolni, de képesnek kell lenni azt közkinccsé is tenni.

Tehát a tudásmenedzsment vonatkozik:

  • az új tudás létrehozásának bátorítására
  • meglévő tudás alkalmazásának ösztönzésére.

Mi az, amit minden esetben meg kell tennie a vállalkozásnak:

  • felmérni a tudásvagyont, feltérképezni, hogy mit is tud a vállalkozás
  • könnyen elérhetővé kell tenni a tudást bármelyik munkatárs számára.

Nemcsak a vezetők feladata foglalkozni a kollektív tudás fejlesztésével. Tapasztalatok szerint a kezdeményezők informatikusok vagy HR-szakemberek. Több munkatárs foglalkozik érintőlegesen a tudásmenedzsment területével: például a vállalati intranet gazdája, az egyes részlegek vezetői, az oktatásszervezők, a céges hírlevelek szerkesztői. Ma még nagyon ritka, hogy külön tudásmenedzsment részleget foglalkoztasson egy vállalat.

Az információdömpingre azonban figyelni kell, felmérések szerint az alkalmazottak több mint fele szenved a túl sok információtól. Arra, hogy a tudását megossza, sok dolgozónak egyáltalán nincs ideje. Sok esetben a bonyolult számítógépes rendszerek akadályozzák meg, hogy a munkavállalók széles köre hozzáférjen a közzétett információkhoz. A cégen belüli e-mail rendszerek is sokszor túlságosan sok információt továbbítanak.

Néhány gyakorlati tipp tudásmenedzsment témában:

  • a hónap „tudásmunkása”
  • verseny az egyes részlegek között
  • tréning, ismertető a munkatársak részére, magáról a tudásmenedzsmentről
  • új munkatársak betanítása tapasztaltabb kollégák által
  • szabályozható folyamatok írásba foglalása, egymást követő lépések felsorolása.

 

Egyre népszerűbb a kiválasztási folyamatok során, amikor a cég új munkatárssal bővíti dolgozóinak körét, vagy dolgozói átcsoportosítása válik aktuálissá.